söndag 6 maj 2012

Sommarlängtan

Åhhh snart är det sommar och då börjar det bli dax för gårdsauktioner. Hjälp vad det är skoj. Man tar en tidning, hittar en auktion, hör mä Gunnar i svängen eller nån liknande om den är nåt att ha och sen kör man någonstans där man aldrig varit förut och parkerar på ett gärde. Sen tar man sina baden baden stolar (badenbadenstolar för den som tycker det stavas så) och ställer dem på nåt bra ställe där man ser bra. Sen är det dax för snokarsvängen.

 







 Då går man runt i hus, bodar, ladugårdar osv och rotar i alla grejer. Jisses vad man kan hitta guld åt Lufo där. 
För två år sedan var vi på en auktion där Arne vad han nu hette hade bott hela sitt liv. My god vad grejer säger jag bara. Jag skulle då flytta in i en ny lägenhet och var tyungen att hitta nån form av stege eftersom skåpen i köket är så högt upp. Den här fick jag syn på i ett hörn....


Men det va jag då inte ensam om.....
 En hel drös med kärringar stod och funderade på om de skulle ha den eller ej. För min del var det inget att fundera på.
 Så var det dax för hysterin!!
Då kommer auktionsgubben fram och går runt som mannen som talar med hundar med alla människor flåsande som jakthundar efter sig i ett koppel. 


Och han pratar så jädra fort så man fattar knappt hälften, drar skämt som ingen fattar och sen pang slår han hej vilt med klubban. Gissa om jag började svettas när vi kom nära stegen. Jag knuffade mig fram, svor åt några gubbar i hängslen, viftade med handen och hoppade upp och ner som en idiot. Efter en kamp mellan mig och fem andra sa det pang och stegen var min. För ynka 250 kr..... Kärringarna svor och horden gick vidare.
Efter lite slipande, svärande, skruvande och målande tillsammans med min hjälpreda Stig i Lobonäs, blev den precis som jag ville ha den och den fick flytta hem till oss. 

 


Nu når jag all den där chokladen som ibland göms högst upp i kylskåpet till mitt förtret.....

Hepp / Lufo








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar